X
تبلیغات
رایتل

تفرد

دوربین محتواساز :GO PRO


تصور کنید با گروهی از دوستان‌تان به یک سفر هیجان‌انگیز رفته‌اید. پس از یک پیاده‌روی طولانی و عبور از جنگل، به ساحل رودخانه‌ای وحشی رسیده‌اید. قایق‌ها را به آب انداخته‌اید و مدتی را در آب‌های سرکش رودخانه پارو زده‌اید. در پایان به یک آبشار دیدنی رسیده‌اید و در یک اقدام متهورانه از بالای آبشار به پایین پریده‌اید. چه می‌شد اگر می‌توانستید تمام این لحظات پرهیجان را از زاویه چشم خودتان فیلمبرداری کنید؟

احتمالا اگر کلیپ ویدئویی ماجراجویی‌های‌تان را روی صفحه فیس‌بوک یا کانال یوتیوب‌تان قرار می‌دادید، تعداد لایک‌ها و به اشتراک‌گذاری‌های آن نجومی می‌شد. حتی بعید نبود که بسیاری از شرکت‌ها حاضر شوند مبالغ خوبی به شما پرداخت کنند تا بتوانند تبلیغات کسب‌و‌کارشان را برای لحظاتی هر چند کوتاه در این کلیپ ویدئویی بگنجانند. البته همه این موفقیت‌ها را مدیون دوربینی هستید که ماجراجویی‌های شما را به تصویر کشیده و از شما یک قهرمان ساخته است. شرکت Go Pro با دوربین‌های فیلمبرداری مخصوص خودش این امکان را برای افراد مختلف فراهم کرده است تا کلیپ‌های ویدئویی هیجان‌انگیزی تولید کنند. 

7688648465346347634575385344646946946

شرکت Go Pro در سال ۲۰۰۲ توسط نیک وودمن (Nick Woodman) اهل کالیفرنیای ایالات متحده آمریکا تاسیس شد. او در سفرش به استرالیا تصمیم داشت تصاویر باکیفیتی از خودش در حین موج‌سواری تهیه کند اما موفق به این کار نشد زیرا عکاسان آماتور نمی‌توانستند به اندازه کافی به او نزدیک شوند تا از او عکس‌های با وضوح بالا بگیرند. به همین خاطر او به فکر این افتاد که دوربین‌هایی بسازد که بتوان با استفاده از آنها در حین انجام ورزش‌های سخت، فیلم و عکس تهیه کرد. شرکت Go Pro نخستین دوربینش را در سال ۲۰۰۴ به بازار عرضه کرد و پس از آن مدل‌های پیشرفته‌تری را توسعه داد.

Go Pro شعار تبلیغاتی هوشمندانه «یک قهرمان باش» (Be a Hero) را برگزیده است و مدل‌های مختلف دوربین‌هایش را نیز با نام HERO به بازار عرضه می‌کند. دوربین‌های Go Pro به سرعت بین ورزشکاران و افراد ماجراجو طرفدار پیدا کرد و این افراد ویدئو‌های متعددی را از لحظات پرهیجان فعالیت‌های‌شان ضبط کردند و روی اینترنت به اشتراک گذاشتند. همین امر باعث شده است که امروزه بیش از آنکه Go Pro را در دنیا به‌عنوان یک شرکت سازنده دوربین بشناسند، از آن به‌عنوان یکی از تولیدکنندگان عمده محتواهای ویدئویی در اینترنت یاد کنند. در ادامه جنبه‌های مختلف راهبرد بازاریابی محتوایی شرکت Go Pro را با یکدیگر مرور می‌کنیم:

۱) تولید محتوا توسط کاربران

شاید بتوانیم Go Pro را جزو پیشروترین شرکت‌هایی بدانیم که از تاکتیک تولید محتوا توسط کاربران (User Generated Content) استفاده می‌کند و در آن موفقیت عظیمی داشته است. برای حصول نتایج بهتر، Go Pro دوربین، آموزش و سرمایه لازم را در اختیار قهرمانان ورزشی و افراد بااستعداد می‌گذارد تا بتوانند فیلم‌های باکیفیت و تماشایی از فعالیت‌های‌شان تهیه کنند.

کوین بوبوسکی (Kevin Bobowski) نویسنده سایت Fast Company معتقد است: «این‌گونه محتواهای ویدئویی که توسط کاربران Go Pro تولید می‌شوند، ماهیت تبلیغات را در عصر حاضر دچار تغییرات اساسی کرده‌اند». مطابق گزارشی که توسط موسسه بازاریابی محتوا (CMI) منتشر شده است، ۳۸۸ عنوان از ویدئوهایی که توسط این دسته از کاربران در یوتیوب منتشر شده، بیش از ۵۰ میلیون بازدید‌کننده داشته است. همچنین Go Pro اعلام کرده در حال تولید اپلیکیشنی است که کاربران با استفاده از آن بتوانند ویدئوهای تولید شده را مستقیم از طریق دوربین یا تلفن همراه‌شان به اشتراک بگذارند.

۲) همکاری استراتژیک با شرکت‌ها و سازمان‌های دیگر

Go Pro با شرکت‌ها و سازمان‌های معروف که در زمینه ورزش یا سایر فعالیت‌های هیجان‌انگیز فعالیت دارند مانند NHL (لیگ ملی هاکی روی یخ ایالات متحده آمریکا) و شبکه ورزشی ESPN همکاری می‌کند تا از دوربین‌های تولید شده توسط این شرکت در ثبت لحظات رویدادهای ورزشی استفاده کنند. همچنین Go Pro همکاری جدیدی را با مستندسازها آغاز کرده است که از جمله معروف‌ترین تولیدات آنها می‌توان به مستند Orca اشاره کرد که راجع به زندگی نهنگ‌ها ساخته شده است.

۳) حضور قدرتمند در شبکه‌های اجتماعی

GO Pro در شبکه‌های اجتماعی معروف مانند فیس‌بوک، یوتیوب، توییتر و اینستاگرام حضور پررنگی دارد و بخش قابل توجهی از محتوای خود را از طریق این شبکه‌ها به مخاطبان عرضه می‌کند. در حال حاضر بیش از ۳۰هزار کلیپ ویدئویی در بیش از پنج کانال Go Pro در یوتیوب بارگذاری شده‌اند و تعداد مشترکان کانال‌های یوتیوب Go Pro از مرز 3میلیون و 500هزار نفر گذشته است. ضمن اینکه هر روز بیش از ۶هزار ویدئو در سایت یوتیوب بارگذاری می‌شود که در آنها از برچسب Go-Pro استفاده شده است.

صفحه اینستاگرام Go Pro در اینستاگرام بیش از 5.8 میلیون نفر دنبال‌کننده دارد و عبارت Go Proing به یک هشتگ (Hashtag) و تکیه‌کلام رایج در توییتر تبدیل شده است. Go Pro را می‌توان نمونه‌ای از شرکت‌هایی دانست که به خوبی رمز موفقیت در حوزه بازاریابی محتوایی را دریافته‌اند و فعالیت‌های خود را متناسب با نیازها و علایق کاربران در حوزه محتوا دنبال می‌کنند.


نویسنده: سید ساجد متولیان

منبع: فرصت امروز

نظرات (0)
نام :
ایمیل : [پنهان میماند]
وب/وبلاگ :
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)