X
تبلیغات
رایتل

تفرد

تشکیل تیم برای استارتاپ

مهم ترین و تعیین کننده ترین موضوعی که در یک استارتاپ مطرح می شود، نحوه تشکیل تیم است. از اصلی ترین پایه های یک استارتاپ افراد تشکیل دهنده آن هستند. این افراد می توانند نقش بسیار مهمی در موفقیت و رشد یک استارتاپ یا بر عکس در شکست آن داشته باشند. تصمیم گیری در مورد تشکیل تیم برای استارتاپ بسیار سخت است و می تواند نقش تعیین کننده ای در موفقیت شما داشته باشد.

یکی از مشکلاتی که عموماً در هنگام راه اندازی یک استارتاپ با آن مواجه هستیم این است که چگونه می توان یک شریک کاری مناسب یافت و یا اصلاً نیازی است تا برای یافتن چنین فردی اقدامی صورت گیرد یا خیر؟ با در نظر گرفتن این موضوع که تقاضای زیادی برای جذب افراد بزرگ و صاحب نام وجود دارد و منابع محدودی که یک استارتاپ در اختیار دارد، چگونه می توان این افراد شایسته را جذب یک استارتاپ کرد؟

اغلب کارآفرینان با سوال هایی که مطرح شد، مواجه هستد. در این بخش راهنمایی برای تشکیل تیمی منحصر به فرد و پرورش دادن آن در یک استارتاپ بیان شده است.

ساختن و پرورش تیم کاری

ساختن و پرورش تیم کاری

تشکیل تیم اولیه
۱- شریک کاری خود را با دقت انتخاب کنید

در ابتدا به این پرسش پاسخ دهید که آیا اصلاً نیازی به یک شریک کاری دارید؟ در اغلب موارد این پاسخ «بله» است. اگر به تنهایی بخواهید در این مسیر قدم بردارید، شرایط برایتان بسیار دشوار خواهد بود. شک، عدم احساس امنیت، استرس و احساس خستگی زیادی در این راه وجود دارد….اگر بتوانید این مسائل را با فرد دیگری که در تمامی این شرایط همراه شماست در میان بگذارید، بسیار راحت تر می توانید با آن ها مواجه شوید. داشتن یک شریک به شما کمک می کند تا بتوانید بسیار آسان تر با شرایط سخت کنار بیایید.

اگر به دنبال یک شریک کاری می گردید، حتماً این سه مشخصه را در وی ارزیابی کنید:
1.داشتن رابطه قوی شخصی
داشتن یک استارتاپ، شباهت بسیاری به ازدواج دارد. بر این اساس، شریک های کاری بسیار موفق، دوستان صمیمی هستند و یا این که حداقل قبلاً با هم کار کرده اند.
2.داشتن توانایی های مکمل
این ویژگی به شما کمک می کند تا در کنار هم در حیطه های گسترده تری مهارت داشته باشید، در ضمن اگر مسئولیت های هر یک از افراد به خوبی مشخص شده باشد، فرآیند تصمیم گیری را نیز برای شما آسان تر می کند.
3.داشتن علایق مشترک
حتماً قصد دارید تا سال دیگر، شرکت خود را به مبلغ ۱ میلیارد یا حتی بیشتر بفروشید ولی با احتمال زیادتری حداقل تا پنج سال آینده همراه با یکدیگر، درگیر این پروژه خواهید بود. یقیناً در این مسیر با مشکلات زیادی مواجه خواهید شد، پس صبور بودن ویژگی است که هر دوی شما به آن نیاز دارید. می بایست در رابطه با مشکلاتی که قرار است با آن ها مواجه شوید خوش بین باشید.

استخدام افراد سودمند

استخدام افراد سودمند

۲- در عین داشتن دیدی نسبت به آینده، افرادی را که هم اکنون برای شما سودمند هستند، استخدام کنید

در روزهای ابتدایی کار، برای تشکیل تیم می بایست افرادی را استخدام کنید که می توانند و می خواهند تا نقش های متفاوتی را اجرا کنند. مطلب بدیهی این است که استخدام افرادی که نمی خواهند خارج از محدوده راحتی (comfort zone) خود فعالیت کنند، در محیطی که هر فردی مجبور است هر کاری را انجام دهد، به نفع شما نخواهد بود.

در عین حال می بایست در نظر داشته باشید که این وضعیت تا ابد ادامه نخواهد داشت. پس لازم است تا در هنگام تشکیل تیم به آینده سازمان خود و زمانی که رشد می کند نیز فکر کنید. چارت سازمانی عملیاتی به عنوان نقشه ای برای رشد شرکت خود، طراحی کنید. تا زمانی که به خوبی کاری را که قرار است انجام شود درک نکنید، نمی توانید شخص مناسبی را برای انجام آن کار در نظر گیرید.

 ۳- تیمی در سطح الف با به کار گیری منافعی که استارتاپ ها می توانند به کار گیرند، تشکیل دهید

بهترین استعدادها، بهترین توانایی ها را جذب می کنند. در اختیار داشتن تیمی با میزان توانایی و استعدادهای زیاد می تواند سبب رشد استارتاپ شما شود. سوالی که مطرح می شود این است که شما چگونه می توانید افراد دارای استعدادهای خاص را برای تشکیل تیم جذب کنید در حالی که آن ها پیشنهادهایی از شرکت هایی بزرگ با تمامی امکانات رفاهی دارند؟ در این مورد می بایست بر روی این سه ویژگی که فقط استارتاپ ها دارای آن هستند، تمرکز کنید:

موثر بودن
در یک استارتاپ هر یک از اعضای تیم نقشی مشخص، متمایز و مهم در عملیات شرکت بر عهده خواهند داشت و می توانند به طرز غیر قابل باوری نیرو بخش باشند.
در معرض قرار گرفتن
قرار گرفتن در نقش های متعدد می تواند یکی از بهترین راه ها برای کسب تجربه در زمینه های متفاوت باشد. اگر مطلبی در مورد مسائل مالی، فروش یا عملیات نمی دانید با کار کردن در یک استارتاپ در تمامی این زمینه ها تجربه کسب خواهید کرد.
فرصت
میزان ریسک در یک استارتاپ ممکن است بسیار زیاد باشد ولی در عین حال می تواند مزیت های زیادی را نیز به همراه داشته باشد. این پتانسیل که افراد بتوانند در رشد سریع یک شرکت نقش داشته باشند، تقریباً مختص استارتاپ ها است.

مصاحبه شغلی

مصاحبه شغلی

۴- بدون صحبت کردن با افرادی که تجربه کار کردن با فرد مورد نظر شما برای استخدام را دارند، از استخدام وی خودداری کنید.

مصاحبه های شغلی نشانگر های بسیار ضعیفی برای ارزیابی میزان توانایی و عملکرد یک فرد می باشند. مراجعی که توسط فرد مورد نظر برای استخدام معرفی می شوند نیز چندان قابل اطمینان نیستند. در این مورد حتماً با افراد دیگری به جز آن هایی که خود فرد معرفی کرده است، صحبت کنید. می توانید این افراد را با صحبت با معرف هایی که فرد شخصاً عنوان کرده است، بیابید. به طور مثال می توانید از آن ها سوال کنید که چه فرد دیگری با شخص مورد نظر شما کار کرده است؟


نویسنده: مونا مظاهری (کارشناس بازاریابی و برندینگ)

منبع: مارکت گرافی

نظرات (0)
نام :
ایمیل : [پنهان میماند]
وب/وبلاگ :
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)