X
تبلیغات
رایتل

تفرد

رهبران موفق، چه احساس هایی را بر می انگیزانند؟

ایلان ماسک، مدیر دو شرکت tesla و spacex، در ماه سپتامبر گذشته از یکی از بلند پروازانه ترین برنامه های تاریخ بشر برای سفر به مریخ رونمایی کرد. چه این برنامه عملی بشود یا نشود، سخنرانی او را می توان به لحاظ تاریخی بسیار تاثیر گذار دانست. حداقل تاثیر این سخنرانی جلب توجه بخش عمده ای از جهان به او و شرکت هایش بود. اما او در این سخنرانی چگونه توانست احساسات مردم جهان را درگیر کند؟ با به کار گیری دو حس: امید و ترس.



او وقتی می خواست اذهان را برای برنامه های غیر عادی خود آماده کند دست به یک پیش بینی زد:" ما دو راه داریم، یا همیشه روی زمین می مانیم و بالاخره در یک رویداد آخرالزمانی منقرض می شویم " و یا " به فضا سفر می کنیم و با ایجاد یک تمدن در سیاره ای دیگر تبدیل به گونه ای فرا سیاره ای می شویم" بعد از آن او یک ویدیو را به نمایش گذاشت که برنامه احتمالی شرکتش برای سفر به مریخ را به نمایش می گذاشت. 
تمامی این سخنرانی بجای تکیه بر قوه خیال پردازی انسان ها، بر احساسات آنان تاثیر می گذاشت. احساسات بهترین ابزار برای تشویق آدم ها به پذیرش یک ایده است.
هر تغییری می تواند احساسات متفاوتی را در ما بیدار می کند. عصب شناسان معتقدند بخش مربوط به احساسات، اولین بخش از مغز است که به یک واقعه واکنش نشان می دهند. دنیل گیلبرت در کتابStumbling on Happiness می گوید مغز ما "دستگاه پیش بینی وقایع است". احساسات ما در این پیش بینی و واکنشی که ما به آن نشان می دهیم بزرگترین تاثیر را می گذارند. 
بنابراین وقتی که یک رهبر، برای مخاطبانش ایده ای را توضیح می دهد، آنها علاوه بر فهم آن ایده، بودن در شرایط حاصل از آن ایده را "حس" می کنند. آن ها خودشان را در آینده ای که آن ایده می تواند ایجاد می کند تصور می کنند و بر اساس حسشان نسبت به آن شرایط، تصمیم می گیرند که چه واکنشی به آن ایده داشته باشند. در این راه دو حس متضاد می تواند برای مخاطبان ایجاد شود. اول امیدی که باعث ایجاد شوق و شور در آنها شده و دوم ترسی که می تواند آن ها را از تغییر منصرف کند. رهبران موفق کسانی هستند که می توانند با این احساسات منفی هم ارتباط برقرار کنند و از آنها در جهت انگیزش بیشتر انسان ها استفاده کنند. 
ترس، همانطور که می تواند انسان ها را از رفتن به جایی منصرف کند، می تواند آنها را برای فرار از شرایط خاص و رفتن به سوی شرایط دلخواه هم تشویق کند. از همین رو است که افرادی که استرس بیشتری برای انجام کارهایشان دارند می توانند در عمل موفق تر از دیگران باشند. نشریه Harvard Business school ، اخیرا در تحقیقی نشان داد که افرادی که برای آواز خواندن یا سخنرانی کردن یا حتی حل مسائل ریاضی، استرس بیشتری دارند، اتفاقا در هنگام انجام این فعالیت ها عملکرد بهتری نسبت به دیگران دارند. 
با این حال نباید ترس های واقعی مخاطبان را نادیده گرفت. رهبران موفق برای مخاطبانشان توضیح می دهند که آن ها نیز همین ترس ها را دارند و مراقب عواقب کارشان هستند اما اجازه نمی دهند این ترس ها مانع ایجاد تغییرات مد نظرشان شوند. 
برای ایجاد شوق و شور در آدم ها باید به آن ها امید بدهید. برای آنان دورنمایی ترسیم کنید که به آنها جرات گذشتن از خطرات را بدهد. علاوه بر امید، باید به آنان یک دلیل ارائه دهید که نشان دهد چرا رسیدن به آن آینده لذت بخش خواهد بود به زحماتش می ارزد. 
ایلان ماسک برای ایجاد این حس از امید و ارزشمندی پیش بینی های جذابی از لذت کار روی مریخ را به نمایش گذاشت:" مریخ می تواند بسیار بامزه باشد، شما در آنجا جاذبه ای معادل 37 درصد زمین دارید، بنابراین شما می توانید اجسام سنگین را به راحتی جابجا کنید و این طرف و آن طرف بیندازید." سپس او با اشاره به مشکلات بزرگ پیش روی انسانهای ساکن زمین مانند جمعیت 7 میلیاردی و ایجاد مشکلات مربوط به محیط زیست، ترس مخاطبانش را برای حمایت از ایده مهاجرت به یک سیاره دیگر برانگیخت. 
ایلان ماسک می داند برای اینکه بتواند پروژه اش را عملی کند، آدم های زیادی باید سختی های طاقت فرسایی را تحمل کنند و تمام انرژی خود را صرف این ایده کنند. به همین جهت است که برای متقاعد کردن این آدم ها، او به تحریک بنیادی ترین احساسات آن ها پرداخت: ترس و امید.

منبع :

https://www.fastcompany.com/3066310/two-powerful-emotions-leaders-need-to-know-how-to-


به نقل از سایت Iran Talent

نظرات (0)
نام :
ایمیل : [پنهان میماند]
وب/وبلاگ :
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)