X
تبلیغات
رایتل

تفرد

کوچ حرفه‌ای همراه شما تا تبدیل شدن به یک کارآفرین موفق+ هدیه رایگان



چرا برای موفقیت در دنیای کارآفرینی به کوچ حرفه‌ای نیاز دارید؟
 
کوچ حرفه‌ای کیست؟
 
کوچ حرفه‌ای فردی است که در زمینهٔ کوچینگ آموزش دیده است و به افراد کمک می‌کند اهدافشان را تعیین کنند و گام‌های لازم برای رسیدن به آن اهداف را بردارند. کوچ حرفه‌ای به جای تمرکز بر مشکلات و نقاط ضعف، بر نقاط قوت و توانمندی‌های افراد تمرکز می‌کند. او گام به گام، در طول فرایند کوچینگ همراه مراجع خود است و برای عبور از موانع، از مراجعش پشتیبانی می‌کند. یک فرد کارآفرین هم می‌تواند از کوچ حرفه‌ای کمک بگیرد.
 
کوچ حرفه‌ای شما را قضاوت نمی‌کند، به شما دستور نمی‌دهد و نظرش را به شما تحمیل نمی‌کند. برعکس او سعی می‌کند از زاویه‌ای متفاوت عملکردتان را زیر نظر بگیرد و شما را توانمند کند تا خودتان پاسخ سؤالاتتان را بیابید. اینطوری شما صددرصد مسئولیت رشد خودتان را می‌پذیرید.
 
 
کوچ حرفه‌ای به جای تمرکز بر مشکلات و نقاط ضعف، بر نقاط قوت و توانمندی‌های افراد تمرکز می‌کند. او گام به گام، در طول فرایند کوچینگ همراه مراجع خود است و برای عبور از موانع، از مراجعش پشتیبانی می‌کند.
 
تفاوت کار کوچ حرفه‌ای با مشاور چیست؟
 
مشاورها از شما پول می‌گیرند تا به شما راه‌حل ارائه بدهند. گاهی شما به راه‌حل نیاز دارید و حضور یک مشاور می‌تواند کمک کند از بن‌بستی که در زندگی شخصی یا کسب‌وکارتان گرفتارش شدید، خلاص شوید. اما مشاورها مسئولیتی در قبال موفقیت‌آمیز بودن راه‌حل‌هایشان نمی‌پذیرند. ممکن است راه‌حل آن مشاور، نتیجه‌ای عالی داشته باشد یا برعکس فاجعه‌بار باشد. در هر صورت مشاور در طول فرایند تغییر همراهتان نیست. فرایندی که بسیار محتمل است در طول آن با ابهامات و سؤالات زیادی مواجه شوید.
 
کوچ حرفه‌ای رویکردی متفاوت برای کمک کردن به شما را انتخاب می‌کند. احتمالاً شما هم ضرب‌المثل «اگر می‌خواهی به گرسنه‌ای واقعاً کمک کنی، به او ماهی نده ماهیگیری یاد بده» را شنیده‌اید. کوچ حرفه‌ای برخلاف مشاور به شما ماهی نمی‌دهد، بلکه ماهیگیری یاد می‌دهد. در فرایند کوچینگ شما یاد می‌گیرید سؤالات قدرتمند و پیش‌برنده بپرسید، چطور روی اهدافتان متمرکز بمانید و از همه مهم‌تر مسئولیت رسیدن به اهدافتان را به عهده بگیرید.
 
آیا کوچ‌ حرفه‌ای باید در زمینهٔ کارآفرینی تجربه‌ داشته باشد تا بخواهد به کارآفرینان کمک کند؟
 
ضرورتی ندارد که کوچ حرفه‌ای حتماً خودش کارآفرین موفقی باشد تا بتواند به شما کمک کند. همان‌طور که وقتی به پزشک مراجعه می‌کنید، تخصص و قدرت تشخیص پزشک برایتان مهم است، هنگام مراجعه به یک کوچ حرفه‌ای هم باید نحوهٔ اجرای درست فرایند کوچینگ برایتان مهم باشد. کوچ حرفه‌ای بیش از اینکه به داشتن دانش فنی در حوزه‌ای خاص نیاز داشته باشد، باید بتواند روش‌ها و ابزارهای کوچینگی را درست اجرا کند. فراموش نکنید هنگام مراجعه به یک کوچ حرفه‌ای، دنبال اصلاح مدل ذهنی‌تان هستید نه راه‌حل. اگر دنبال راه‌حل‌های موقت می‌گردید، بهتر است به یک مشاور مراجعه کنید.
 
البته بسیاری از کوچ‌های حرفه‌ای خودشان کارآفرینان موفقی هستند و با دنیای کارآفرینی آشنایی دارند. این برای آن‌ها مزیت محسوب می‌شود. زیرا بهتر می‌توانند فرصت‌ها و موانع موجود در مسیر کارآفرین را شناسایی کنند و به او یاری رسانند تا در طول فرایند کوچینگ اقدامات لازم را بهتر طراحی کند.
 
کارآفرینان چه شرایطی را تجربه می‌کنند؟
 
بسیاری از ما کارآفرینان را به عنوان افرادی جسور و سرسخت می‌شناسیم که پا به دنیای ناشناخته‌ها می‌گذارند و به دنبال تحقق رؤیاهای خود می‌روند. شاید بارها داستان‌های موفقیت کارآفرینان در رسانه‌ها را خوانده باشیم. افرادی که در ابتدا به غیر از ایده و پشتکار، هیچ چیز ندارند و از یک جایی به بعد موفقیت افسانه‌ای‌شان را آغاز می‌کنند. اما کمی صبر کنید. آیا این همه‌ی ماجراست؟ آیا هیچ‌وقت کسی از کارآفرینانی که شکست سختی خورده‌اند و از دنیای کسب‌وکار بیرون رفته‌اند نیز سراغی گرفته است؟ آیا کسی روزهای سخت و لحظات دشوار کارآفرینان را از نزدیک لمس کرده است؟ در ادامه به چهار چالش مهمی که کارآفرینان با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، اشاره کرده‌ایم.
 
 
آیا هیچ‌وقت کسی از کارآفرینانی که شکست سختی خورده‌اند و از دنیای کسب‌وکار بیرون رفته‌اند نیز سراغی گرفته است؟ آیا کسی روزهای سخت و لحظات دشوار کارآفرینان را از نزدیک لمس کرده است؟

چهار چالش‌ مهم کارآفرینان
 
چالش اول: غلبه بر ترمزهای درونی
 
همه‌ی ما یک‌سری باورهای مانع داریم که در مواقع مختلف سر راهمان ظاهر می‌شوند و جلوی پیشروی‌مان را می‌گیرند. کارآفرین بیش از این‌که نیاز داشته باشد، دانش و مهارت‌های فنی کسب کند (که بسیاری از آن‌ها قابل برون‌سپاری است) باید بتواند ذهن خود را برای پذیرش موفقیت و روبرو شدن با چالش‌های آن پرورش بدهد. برای مثال، بسیاری از کارآفرینان دارای یک ترمز درونی قوی به نام ترس از موفقیت هستند؛ یعنی از این‌که روزی به نقطه‌ی مطلوبشان برسند واهمه دارند و این روی کیفیت کارشان تأثیر منفی می‌گذارد.
 
این باورهای مانع مدت‌ها قبل و عموماً در دوران کودکی ایجاد شده است. حرف‌هایی که از بزرگترها شنیدیم، رفتارهایی که از دیگران مشاهده کردیم و انتخاب‌هایی که از کودکی تا الان در زندگی داشتیم همه و همه ما را به اینجایی که الان قرار داریم رسانده است. اگر به ما گفته باشند، هیچ‌وقت نباید از خواهر و برادرمان در درس جلو بزنیم چون ممکن است غصه بخورند، احتمالاً در بزرگسالی هم نمی‌توانیم در حوزهٔ شغل و کسب‌وکار بدرخشیم، چون همان احساس گناه را با خودمان حمل می‌کنیم. ترمزهای درونی دیگر نیز ممکن است با سایر پیام‌های مخرب در ذهنمان کاشته شده باشند و ما را از رسیدن به موفقیت بازدارند.
 
 
چالش دوم: مدیریت احساسات منفی
 
برخلاف تصوری که از خودمان به عنوان موجوداتی منطقی و عقلانی داریم، بخش عمدهٔ تصمیمات ما در زندگی بر پایه احساسات است. پژوهش‌های علمی ثابت شده است بسیاری از تصمیمات خرید مشتریان به دلیل برانگیخته شدن احساسات منفی (مانند ترس) یا مثبت (شادی) در آن‌هاست. در فضای کارآفرینی نقش این احساسات پررنگ‌تر هم می‌شود، زیرا خودبه‌خود روابط کارآفرین با کارکنان، همکاران و مشتریان افزایش می‌یابد. احساسات ممکن است به بزرگترین نقطهٔ ضعف یک کارآفرین تبدیل شود یا برعکس بزرگترین نقطهٔ قوت او باشد.
 
کارآفرینان نیز مانند هر انسان دیگری احساسات منفی از نوع خشم، سرخوردگی، ترس، ناامیدی، اندوه و … را تجربه می‌کنند. اگر کارآفرین نتواند احساسات منفی‌اش را درست مدیریت کند، احتمالش زیاد است تصمیماتی بگیرد که به کسب‌وکارش لطماتی جدی وارد کند یا حتی مسیرش را نیمه‌کاره رها نماید. صرف‌نظر از این که فرد کارآفرین چقدر برای رسیدن به هدفش از خود سرسختینشان می‌دهد، او نیاز دارد با احساساتش رابطه‌ای مؤثر برقرار کند و نحوه‌ی مدیریت آن‌ها را بیاموزد.
 
 
چالش سوم:  افتادن در دام قضاوت
 
قضاوت کردن از جمله ویژگی‌هایی مغز انسان است که ریشه در ساختار تکاملی مغز دارد. انسان‌های اولیه برای زنده ماندن نیاز داشتند تشخیص دهند چه چیزهایی تهدیدند و چه چیزهایی قابل‌اعتمادند. چه چیزهایی خوب و چه چیزهای بدند. انسان از دوران غارنشینی به دوران کشاورزی، از دوران کشاورزی به دوران صنعتی و از دوران صنعتی به دوران پسامدرن و فناوری‌های فوق‌پیشرفته گذار کرد، اما کماکان ذهن قضاوتگر را با خودش دارد. هر چند این ویژگی فوایدی برای بقاء انسان دارد؛ اما دید او را نسبت به گزینه‌ها و امکانات پیش رو محدود می‌کند.
 
بسیاری از کارآفرینان در معرض افتادن به دام قضاوت و دور شدن از چرخه‌ی یادگیری قرار دارند. قضاوت، مچ‌گیری و سرزنش دیگران به ویژه کارمندان کمک به مؤثری به حل مسائل و مشکلات کارآفرینان نخواهد کرد. کارآفرین باید بتواند ذهنش را تمرین دهد تا هنگام مواجهه با مسائل و مشکلات در کسب‌وکارش، به‌جای آن که بر چیزهایی که خوب کار نمی‌کنند تمرکز کند، بر گزینه‌ها و اقدام‌های عملی تمرکز نماید. این لازمه‌ی آن است تا کارآفرین، تفکر سؤالی یا یادگیرنده را بیاموزد و در خود تقویت کند.
 
 
چالش چهارم: شفاف نبودن مسیر اقدام
 
دنیای کارآفرینی با ابهام و عدم‌قطعیت عجین شده است. هیچ تضمینی وجود ندارد ایدهٔ فوق‌العاده‌ای که دارید مورد اقبال مشتریان قرار بگیرد و بتواند بازار جدیدی ایجاد کند. نتایج بسیاری از اقدامات از پیش معلوم نیست و کارآفرینان مجبورند همانند فردی که در پیاده‌روی تاریکی با شمعی لرزان راه می‌رود، گام به گام به جلو قدم بردارند.
 
حتی گاهی اوقات که کارآفرینان از نظر سرمایه، امکانات و دانش فنی مشکلی ندارند و می‌دانند قرار است به کجا برسند؛ باز هم گام‌های عملی برای رسیدن به مقصد برایشان چندان روشن نیست. کارآفرینان (به‌ویژه در ابتدای کسب‌وکارشان) درگیر حجم زیادی از کارها از قبیل تولید محصول، بازاریابی، فروش، مدیریت منابع انسانی، امور حقوقی، حسابداری و …می‌شوند؛ بنابراین عجیب نیست که گاهی تمرکزشان را از دست بدهند و مسیر اقدام را گم کنند.
 
 
چالش‌های فوق در کنار اشتباهات راهبردی که برخی از کارآفرینان در حوزه‌ی کسب‌وکار مرتکب می‌شوند، مانند ورود به بازار در زمان نامناسب، ورود به بازار شدیداً رقابتی، نداشتن مزیت رقابتی مناسب، مدل کسب‌وکار ضعیف، ضعف در تیم‌سازی و مدیریت منابع انسانی، انتخاب استراتژی‌های نادرست بازاریابی و فروش، اشتباه در مدیریت هزینه‌ها و … باعث می‌شود، بخشی از کارآفرینان (که تعدادشان هم کم نیست) در مدتی کمتر از سه‌سال مجبور به خروج از بازار شوند.

طبل‌ها را بزنید، کوچ حرفه‌ای وارد میدان می‌شود
 
اگر فرض کنیم برای موضوعاتی همچون تولید محصول، بازاریابی و فروش و مدیریت منابع انسانی بتوان از کمک افراد متخصص در همان حوزه‌ها بهره گرفت، سؤال اینجاست که کارآفرین برای غلبه بر چهار چالش مهمی که نام بردیم از چه کسانی می‌تواند کمک بگیرد؟ بررسی شرکت‌های موفق دنیا نشان می‌دهد، در این شرکت‌ها رهبران و مدیران سازمانی عموماً از خدمات یک یا چندین کوچ حرفه‌ای در موضوعاتی که اشاره شد، بهره می‌برند.
 
کارآفرینان می‌توانند در طول فرایند کوچینگ از خدمات یک کوچ حرفه‌ای که در این زمینه آموزش دیده است، بهره ببرند تا از این طریق کارآیی شخصی‌شان را افزایش بدهند و به اهدافی که برای خودشان تعیین کرده‌اند برسند.
 
 
کوچ حرفه‌ای در فرایند کوچینگ چه کمکی به کارآفرینان می‌کند؟
 
کوچ حرفه‌ای می‌تواند در زمینه‌های متعددی به کارآفرینان کمک کند، اما اصلی‌ترین کمک‌های او مربوط به همان چهار چالشی است که قبلاً نام بردیم.
 
کوچ حرفه‌ای به کارآفرین کمک می‌کند ترمزهای درونی خودش را بشناسد
 
احتمالاً شنیده‌اید که «پنجاه درصد حل مسئله، تعریف درست صورت مسئله است». کارآفرین برای این‌که بتواند بر ترمزهای درونی خودش غلبه کند، ابتدا باید آن‌ها را بشناسد و به حوزه‌ی خودآگاهی‌اش بیاورد. یک کوچ حرفه‌ای از طریق پرسیدن سؤالات قدرتمند و دادن بازخوردهای مناسب به کارآفرین کمک می‌کند، الگوهای ذهنی خود را شناسایی و آن‌ها را اصلاح کند.
 
همین که باورهای مانع و ترمزهای درونی در رادار خودآگاهی کارآفرین قرار گرفت، او می‌تواند با کمک کوچ حرفه‌ای، اقداماتی طراحی کند تا این باورها و ترمزها را در خودش تضعیف و باورهای کارآمد را جایگزینشان کند. بخش مهمی از فرایند کوچینگ، آگاهی به الگوهای ذهنی مراجع و تغییر آن‌هاست.
 
 
کوچ حرفه‌ای به کارآفرین کمک می‌کند احساسات منفی‌اش را به‌طور صحیح مدیریت کند
 
یکی از کمک‌های مؤثری که کوچ حرفه‌ای به فرد کارآفرین می‌رساند این است که به او یاد می‌دهد، با احساساتش در ارتباط باشد و پیامی را که ورای هر احساس نهفته‌ است،‌ درک کند. در فرایند کوچینگ چهار حوزه‌ی احساسات، افکار، رفتار و باور مراجع مورد توجه قرار می‌گیرد و کارآفرین می‌تواند به کمک کوچ حرفه‌ای به نحوه‌ی ارتباط آن‌ها با یکدیگر پی ببرد و شیوه‌ی مؤثرتری برای بروز احساساتش بیابد.
 
کوچ حرفه‌ای از انواع تکنیک‌های روان‌شناختی مانند مدل روان‌درمانی شناختی – رفتاری (CBT)، مدل رفتاردرمانی عقلانی – هیجانی (REBT) و مدل روان‌درمانی پذیرش و تعهد (ACT) کمک می‌گیرد تا به مراجع کمک کند: ۱) احساساتش را بشناسد. ۲) تأثیر احساسات بر افکار، باورها و رفتارهایش را شناسایی کند. ۳) به شیوه‌ای صحیح احساساتش را بروز بدهد.
 

کوچ حرفه‌ای به کارآفرین کمک می‌کند به جای قضاوت کردن، امکان‌محور فکر کند
 
یک کوچ‌ حرفه‌ای آموخته‌ است تا امکان‌محور فکر کند؛ یعنی تلاش کند تا در هر موقعیت ضمن مشاهده‌ی بدون قضاوت، امکانات و گزینه‌ها را مشاهده کند و به دنبال اقدام‌های عملی بگردد. کارآفرین در فرایند کوچینگ یاد می‌گیرد، ضمن آگاه شدن به قضاوت‌کننده‌ی درونی خودش، سؤالاتی بپرسد که او را از بن‌بست تصمیم‌گیری خارج کند و انتخاب‌هایش را به او نشان بدهد.
 
بسیاری از کارآفرینان تصور می‌کنند باید به فردی تبدیل شوند که همهٔ جواب‌ها را دارد. اما تا زمانی که نتوانیم سؤالات خوبی بپرسیم، جواب‌های خوبی هم نخواهیم داشت. کوچ حرفه‌ای بر روی ویژگی پرسشگری کارآفرین متمرکز می‌شود و به او کمک می‌کند یاد بگیرد چطور سؤالات قدرتمند و اثربخش بپرسد.
 
 
کوچ حرفه‌ای به کارآفرین کمک می‌کند مسیر اقدام را برای خود شفاف کند
 
اصلی‌ترین و مهم‌ترین وظیفه‌ی یک کوچ حرفه‌ای این است که به کارآفرین کمک کند ضمن متمرکز ماندن بر هدف، گام‌های عملی برای رسیدن به آن هدف را مشخص نماید. دارن هاردی از اساتید کارآفرینی می‌گوید: «افراد بیش از این‌که نیازمند یادگیری باشند، به یادآوری نیاز دارند». یک کوچ حرفه‌ای نیز دقیقاً همین‌ کار را انجام می‌دهد؛ یعنی مسیر اقدام را به یاد کارآفرین می‌آورد و پیگیری می‌کند تا او گام‌های عملی لازم را بردارد.
 
بسیاری از کارآفرینان در میانهٔ راه به دلیل ابهامات و تردیدهایی که برایشان پیش می‌آید، کار را نیمه رها می‌کنند یا اقدامات ضروری را در زمان درست انجام نمی‌دهند. در این مواقع کوچ حرفه‌ای به کمک کارآفرین می‌آید و ترغیبش می‌کند به جای فکر کردن بیش از حد، اقدام لازم را انجام بدهد.
 

دیگر مزایای کار با کوچ حرفه‌ای چیست؟
 
کارآفرینانی که با یک کوچ حرفه‌ای کار می‌کنند، احتمال موفقیتشان را افزایش می‌دهند. آن‌ّا علاوه بر کمک گرفتن از کوچ حرفه‌ای در چهار چالش فوق، از مزایای زیر نیز بهره‌مند می‌شوند.
 
تعادل بهتر بین زندگی شخصی و کاری
کاهش استرس
کشف توانایی های خود
افزایش اعتماد به‌نفس
بهبود ارتباطات با همکاران و کارکنان
افزایش سودآوری کسب‌وکار
افزایش تمرکز
بهره‌وری بالاتر در محیط کار
 
سخن پایانی
 
کارآفرینی مسیری پرپیچ‌وخم است که در کنار لحظات خوش و سرشار از موفقیت، تلخکامی‌ها و سرخوردگی‌هایی را نیز در خود جای داده است. کارآفرینان موفق کارهایی انجام می‌دهند که بسیاری از کارآفرینان آن‌ کارها را انجام نمی‌دهند. یکی از این کارها کمک گرفتن از یک کوچ حرفه‌ای است. آن‌ها می‌دانند به کمک یک کوچ حرفه‌ای، می‌توانند مسیر دستیابی به موفقیت را مطمئن‌تر طی کند و گام‌های لازم برای رسیدن به اهدافشان را محکم‌تر بردارند.
 
 
 
پیشنهاد می‌کنیم این ویدیوی زیبا را ببینید و از خودتان بپرسید، آیا وقتش نرسیده است تا کار درست را انجام بدهید؟ 




هدیه‌ای برای شما که می‌خواهید کارآفرین باشید
 
شاید از خودتان پرسیده باشید، چرا بسیاری از ما که ایده‌های خوبی برای کارآفرینی داریم دست روی دست می‌گذاریم و کار را شروع نمی‌کنیم. چرا در زندگی کاری را که درست است در زمان لازم انجام نمی‌دهیم. خب ما هم به این موضوع فکر کردیم و در یک برنامهٔ زنده که جمعه ۱۴ مهر ۹۶ از صفحه اینستاگرام عادت دستیابی پخش شد، به این سؤال پاسخ دادیم. اما بعدش فکر کردیم بسیاری از دوستانی که مطالب این برنامه برایشان مفید است، احتمالاً وقت نمی‌کنند این برنامه را به طور زنده ببینند به همین خاطر این برنامه را ضبط کردیم و به صورت یک محصول رایگان در سایت قرار دادیم. برای دریافت این محصول رایگان از لینک زیر اقدام کنید.
 
 
 
نظرات (0)
نام :
ایمیل : [پنهان میماند]
وب/وبلاگ :
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)