X
تبلیغات
رایتل

تفرد

۷ راه برای مقابله با ترس از شکست


به گزارش خبرگزاری تسنیم، اگر ترس از شکست مانع از پیشروی شما می‌شود، 7 راه برای بیرون آمدن از این حالت و مقابله  با آن ارائه شده است:


1.    توجه کنید که ترس، تنها یک احساس است.

ترس به خودی خود نمی‌تواند به شما آسیب برساند و فقط یک حس است. ترس برای آگاه ساختن ما  از خطرات قریب‌الوقوع است، اما ترس از شکست هیچ آگاهی‌ای از خطری قریب‌الوقوع به شما نمی‌دهد. تنها از نتیجه‌ای ساختگی در آینده‌ای دور به ما هشدار می‌دهد.

به خارج ازمحدوده‌ی ترس خودقدم گذارید و به ترس‌تان بنگرید. این احساسات  را به عنوان واکنش همیشگی به افکار و باورهای منفی در نظر بگیرید. باور داشته باشید این احساسات به طورموقت تنها درآگاهی‌تان ظهور می‌یابند، اماواقعیت ندارد. هنگامی که شما خود را از ترس‌تان جدا بدانید باعث تضیف این احساس منفی می‌شوید.


2.    خطراتی که باعث ترس شما می‌شوند‌ ارزیابی کنید

کمی ترس چندان هم بد نیست.هنگامی که می‌خواهید تغییری ایجاد کنید، هدفی را دنبال کنید یا دنبال رویاهای خود بروید، باید واقع بینانه خطر آن را هم در نظر بگیرید. این کار به کمی تلاش از سوی شما نیاز دارد، البته متناسب با هدف‌تان شاید این هدف به میزان زیادی تلاش از سمت شما نیاز داشته باشد. آگاهی از این موضوع  باعث کاهش ترس‌تان می‌شود.

افرادی را پیدا کنید که  آنچه را شما می‌خواهید انجام دهید، با موفقیت انجام می‌دهند.کاری که آن‌ها برای رسیدن به هدف‌شان انجام داده‌اند را یاد بگیرید. موانع ومشکلاتی که آن‌ها با ید با آن غلبه میکردند را بیابید.مهارت‌های خاص، آموزش‌ها یا منابعی که استفاده می‌کردند را  پیداکنید.

این کار با هم صحبتی با این افراد، مطالعه درباره‌ی آن‌ها، انجام بعضی تحقیقات جانبی و زیاد سوال پرسیدن محقق می‌شود. اگر احساس می‌کنید به آموزش  یا منابع بیش‌تری نیاز دارید، حتما سعی در رفع نیازتان کنید. تفاوت بین شرایط آن‌ها و شرایط خودتان را در نظر بگیرید. همزمان با جمع آوری این اطلاعات به شواهد محکمی دست می‌یابید که درمی‌یابید آیل پذیرفتن این خطر قابل قبول است یا نیست.

بدون آگاهی از کاری که باید انجام دهید میزان شانس موفقیت‌تان و همچنین اینکه میزان شکست‌تان قابل پذیرش است خود را درگیر سرمایه گذاری و یا هدف جدید نکنید.


3.    قدم‌های کوچک بردارید

حتی وقتی خطرهای احتمالی را ارزیابی می‌کنید برای اینکه بدانید انتظار چه چیزی را داشته باشید، برای رسیدن به هدفتان کاری انجام دهید. اغلب فکر می‌کنیم اگر کاری را شروع کنیم به آن انجام آن کار محکوم هستیم در نتیجه آن کار را اصلا شروع نمی‌کنیم.

در حالی که می‌توانید بدون به خطر انداختن امنیت‌تان کارهای کوچک و زیادی در جهت رسیدن به هدف‌تان انجام دهید. تنها قدم اول را بردارید تا ترس‌تان کم‌تر شود.

لیستی از کارهایی که احتمال دارد برای رسیدن به هدف‌تان یا شروع کارتان به آن نیاز داشته باشید تهیه کنید. هر کدام از این کارها را به کارهای کوچک‌تر تقسیم کنید. هر روز یک کار یا چند کار را در یک هفته انجام دهید.هر چند هفته یک بار، احساسی که درباره‌ هدف‌تان و اینکه آیا به سعی و کوشش بیشتری برای رسیدن به آن نیاز است را ارزیابی کنید.

به یاد داشته باشید کسب صلاحیت و موفقیتهای کوچک، راه مدیریت کردن ترس از شکست است. همانطور که با پیش بردن کارها مهارت و علم بیشتری کسب می‌کنید، در مورد امکان موفقیت اعتماد به نفس بیشتری کسب خواهید کرد.


4.انتظار داشته باشید ترس‌تان در مواقع سختی تشدید شود

بعضی از کارهایی که برای رسیدن به هدفتان انجام می‌دهید کم خطر هستند. مثلا برای عوض کردن کارتان شروع می‌کنید به جست‌وجوی فرصت‌های دیگر، رزومه‌تان را به روز می‌کنید و در کلاس‌های آموزشی ثبت نام می‌کنید. هیچ کدام از این کارها تهدیدآمیز به نظر نمی‌آیند.

اما زمانی فرا می‌رسید که می‌خواهید از شغل فعلی خود استعفا دهید یا برای گرفتن مدرک خود هزینه‌ی زیادی صرف کنید.  اکنون عهدی می‌بندید که نتایج منفی به بار می‌آورد. در این شرایط خطر بیشتری وجود دارد و ترس از شکست را بیشتر احساس می‌کنید.

اگر تمام تلاش‌تان را کرده‌اید، جوانب مثبت و منفی کار را در نظر گرفته‌اید، در پی مشاوره و بازخورد از دیگران بوده‌اید و همه‌ی علائم به سمت اقدام کردن نشانه رفته‌اند، درنتیجه باید خلاف ترس‌تان عمل کنید. من این لحظه را با شرایط کودکی که در بلندی‌ای برای پرش در استخر ایستاده است برابر می‌دانم که تصمیم بگیرد بپرد یا نه. شما کودکان دیگر را می‌بینید که این کار را انجام می‌دهند و نجات میابند. حالا نوبت شماست.

این همان لحظه‌ایست که باید نفس‌تان را حبس کنید، چشمانتان را ببندید و بپرید. این به عزم و اراده شما بستگی دارد تا هنگامی که تمام وجودتان یک صدا فریاد می‌زند ادامه ندهید، شما به سمت جلو خیز بردارید. تمام افرادی که  موفقیتی کسب کردند و به هدف‌شان رسیدند این لحظه را تجربه کرده‌اند.

بترسید اما به هر نحوی که شده آن کار را انجام دهید.


5.    درک‌تان را از موفقیت و شکست تغییر دهید

به نظر می‌رسد افراد موفق به سهولت به موفقیت می‌رسند.اما اگر به واقعیت بنگرید متوجه می‌شویم که  این افراد برای هر موفقیتی با شکست‌هایی مواجه بوده‌اند.

در واقع شکست لازمه‌ی پیروزی است. موفقیت واقعی بر اساس اطلاعات و تجربیاتی است که از شکست به دست می‌آید.

به جای اینکه شکست را طوری جلوه دهید که گویی مرتکب جرمی شده‌اید یا با شکست‌تان در مورد توانایی‌تان نظر دهید، انتظار شکست را داشته باشید و آن را به عنوان بخشی از سفرتان به سوی موفقیت در نظر بگیرید. البته، همه‌ی ما می‌خواهیم بدون رفتن در مسیرهای  دشوار و ناخوشایند به موفقیت برسیم که این موضوع به ندرت اتفاق می‌افتد. متغییرها و چالش‌های غیر منتظره‌ی زیادی وجود دارند که با آن‌ها مواجه می‌شویم.

موفقیت واقعی بیشتر به دیدگاه شما از مسیر بستگی دارد تا نتیجه‌ی نهایی. اگر دیدتان به زندگی دیده ماجراجویانه و هر روزتان به عنوان مقصد است، پس مشکل زیادی برای رسیدن به موفقیت‌های بزرگ نخواهد بود چون شما مسیر بعدی را پیش‌بینی می‌کنید.

هر روز از خودتان بپرسید:«آیا کاری که قرار بود امروز انجام دهم، انجام داده‌ام؟ آیا لذت برده‌ام؟ آیا چیزی آموخته‌ام؟»

تا انجا که می‌توانید روزهایی را خلق کنید که بتوانید به این سوالات پاسخ مثبت دهید و این چنین در زندگی موفق می‌شوید.


6.    اطراف خود را پر از مسائل مثبت کنید

همواره در زندگی‌تان افرادی خواهند بود که سد راه‌تان شوند. کسانی که به شما از عذاب و دل تنگی هشدار می‌دهند همان کسانی که از تغییرات مثبت شما احساس خطر می‌کنند.

ممکن است افرادی ازدوستان یا خانوادتان باشند که حضورشان به تنهایی انرژی منفی ایجاد کند. دیدگاه منفی آن‌ها، دید محدودشان به جهان یا ترس‌های شخصی‌شان ممکن است شما را آلوده کند و انگیزه و اعتماد بنفس‌تان را از بین ببرد.

در حالی که سعی می‌کنید بر ترس‌تان غلبه کنید و به هدفتان برسید، زمانی را که با این افراد سپری می‌کنید محدود کنید. اگر مجبورهستید با این افراد وقت بگذرانید، از آن‌ها بخواهید از جملات مثبت و حمایت کننده استفاده کنند و یا اگر نمی‌توانند مثبت باشند در مورد اهداف شما کلا اظهار نظر نکنند.

دنبال افراد هدف گرا، هم‌نظر با خود و مثبت اندیش باشید که به پیشرفت‌تان کمک کنند و برای کارتان الهام‌بخش باشند .

جلسات، انجمن‌ها، کنفرانس‌ها و رویدادها را بیابید تا با اینگونه افراد تعامل داشته باشید. به پادکست‌های نشاط بخش و مثبت وهمچنین به برنامه‌ی تد گوش دهید  که با هداف‌تان مرتبط است و کتاب‌های الهام‌بخش بخوانید. هر کاری که می‌توانید انجام دهید تا در مثبت بودن غوطه‌ور شوید.


7.    افکار خود را به مبارزه بطلبید

قبلا اشاره کردیم که ترس محصول منفی‌اندیشی است. هرچه بیشتر درمورد احتمال شکست و «نکند اگرها» تفکر کنید، بیشتر احساس ترس می‌کنید.

اگر برای بررسی افکار منفی و ترسناک‌تان وقت صرف کنید، متوجه خواهید شد تعداد کمی از آن‌ها حقیقت دارند یا اصلا حقیقت ندارند. چقدر احتمال دارد همه چیز را از دست دهید، یا کاملا ترد شوید، یا واقعا از پس انجام کاری بر نیایید؟

نگذارید افکارتان بدون اجازه‌ی شما پراکنده شوند. افکارتان را دوباره چک کنید، ترس را از آن جدا کنید تا با حقیقت افکارتان مواجه شوید. اکنون می‌توانید ترس‌تان را مدیریت کنید و حتی آن را از بین ببرید. این فرایندی است که هنگامی که افکارتان می‌خواهند کنترل‌تان کنند باید بارها انجامش دهید. اما شما باید کنترل افکارتان را به دست بگیرید تا ترستان را بیشتر نکنند.

ترس از شکست نباید شما را از دستاوردها  و موفقیت باز دارد. اگرچه همیشه تا حدودی ظاهر می‌شود، اما می‌توان تا حدی ترس از شکست را مدیریت و کنترل کرد تا شما بتوانید برای رسیدن به اهداف‌تان اقدامی انجام دهید.

ارزیابی خطرهایی که با آن مواجه‌اید، رسیدن به موفقیت‌های کوچک و کسب مهارت، به شما این انگیزه و انرژی را می‌دهد تا به جلو حرکت کنید و همین رویه را پیش گیرید.

آیا از شکست خوردن می‌ترسید؟ آیا به نظرتان این ترس منطقی و بجاست یا به علت منفی اندیشی و شک به خود است؟ لطفا تجربه‌تان را در قسمت «نظردهید» با ما به اشتراک بگذارید.


منبع: سایت خبرگزاری تسنیم


ترس از شکست داری؟ در این آزمون رایگان شرکت کن تا بفهمی

نظرات (0)
نام :
ایمیل : [پنهان میماند]
وب/وبلاگ :
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)